Mikrobiologija i Make-up

Krajem ljeta 2016. godine odlučila sam se na jedan mali pokus. Zanimalo me, nakon što prođe rok trajanja proizvoda, koliko zapravo se mikroorganizama uspije nakupiti na tom proizvodu, koji onda bivaju potencijalno opasni. Osim proizvoda, odlučila sam napraviti i pokus s kistom koji koristim za tekući puder, nisam ga koristila niti prala 2 i pol tjedna te sam i bris njega stavila na kultivaciju. Proizvodi koje sam izabrala su raznovrsni:

  • Sjenilo za oči (staro oko 5 godina), marke Claires (njih nema kod nas, ali su slični Essence kozmetici)
  • Ruž (star, ako ne i više od 5 godina), marke Nivea
  • Korektor (star oko 2 godine), marke Artdeco
  • Maskara (stara 2 godine), marke Lancome
  • Kist koji sam koristila je Morphe M439, a proizvodi na njemu su uglavnom tekući puderi i BB kreme: Revlon Colorstay, Illamasqua Skinbase, HolikaHolika

Za kultivaciju sam koristila petrijeve posudice s krvnim agarom (sponzor mi je bio HZJZ i veliko hvala profesorici dr. sc. Blaženki Hunjak, dr. med. specijalist mikrobiologije). Sterilnim ezama sam nanosila uzorke na agar. Ono što, nažalost, nisam uspjela je identificirati mikroorganizme (na temelju kultivacije se može postaviti osnovna predodžba, ali za krajnju dijagnostiku je potreban mikroskop i biokemijski niz, tako da se nadam ponoviti pokus s istim).

Također, potrebno je napomenuti, da većina (ako ne i svi) ovi mikroorganizmi nisu patološki već ulaze u fiziološku floru čovjeka, tim prije što ja u to vrijeme nisam bolovala (niti bila pasivni nositelj), a moja kozmetika nije bila izložena, no imajte na umu, da ukoliko posuđujete kozmetiku da se često fiziološka flora razlikuje od čovjeka do čovjeka i nikad ne znate tko je “privatni vozač” kojem mikroorganizmu.

Iako je ovo krvni agar, a na našoj koži nema krvi koju bi određeni mikroogranizmi preferirali za rast, uvijek postoji mogućnost prolaska kroz kožnu barijeru, a da ne govorimo sluzničku kao što su usta (na koje nanosimo ruževe, olovke, sjajila koje vrlo često posuđujemo međusobno), oči (eyelineri, maskari i tome slično), sve na kraju (prije ili kasnije) završi u našem krvotoku. Osim toga, nije baš rijetko da koja od nas posegne noktićima za kojim miteserom ili prištićem te si napravi otvorenu ranu na koži, što dakako, pogoduje bakterijama.

Pa, što je to meni naraslo?

Započet ću sa sjenilom (Claires). 

sjenilo-claires

Mali disclaimer – ove dvije čupave stvari lijevo su zagađenje (neko zrno prašine ili slč. mi je upalo za vrijeme pokusa jer u mojoj sobi nisu toliko sterilni uvjeti). Ovo ostalo što djeluje plišano su sve gljivice, prozirna ravna kultura na sredini pripada enterobakterijama, a žuto je vrlo vjerojatno zlatni stafilokok (koji je jedan od opasnijih, no ovdje se vjerojatno radi o nekoj fiziološkoj varijanti jer ja nisam obolila eto, ni od čega). Imajte na umu da su ovo moje osobne pretpostavke o kojim se bakterijama radi jer ih nisam imala mogućnosti pravilno diferencirati. Iako ovo možda i nije tako strašno, nakon samog pogleda na kulturu ne vjerujem da će se to sjenilo zadržavati preblizu ostalima. 😀

Sljedeći po redu je ruž (Nivea).

ruz-nivea

Kao i u prethodnom, dužna sam navesti da je veliko bijelo onečišćenje. Baršunaste (plišane) kulture su gljivice, a bijelo na sredini ponovno može biti enterobakterija (moguće Klebsiella) ili stafilokok epiderimidis.

Korektor (Artdeco).

korektor-artdeco

E, ovdje nema onečišćenja! Baršunasto su gljivice, a ostalo fiziološke enterobakterije, velika bijela kolonija lijevo je stafilok epidermidis. Moram priznati da je ovo za jedan korektor vrlo pohvalno!

Maskara (Lancome).

maskara-lancome

Mislim da je maskara dobitnik ove runde! I vjerujem da ću ja izdvojiti malo više novca za neke proizvode sad pa nadalje. Jedna gljivična kolonija, jedna (dvije) enterobakterijske i zlatni stafilokok.

Za kraj – zašto blogerice uvijek naglašavaju pranje kistova?

Evo zašto:

kist

Iako su ovo dolje onečišćenja, a gljivične kolonije su samo dvije, vidi se zaista velik broj bakterijskih kolonija (ponovno enterobakterije, zlatni stafilokok i bijela stafilokok epidermidis), iako su one primarno nepatogene, nikad ne možemo znati kada će koja mutirati. Moj prijedlog je, svakako prati kistove i to što češće!


Kako vam se svidio ovaj post? Smatrate li ga korisnim? Smatrate li nakon ovog posta da je isplativo izdvojiti koju kunu više za kozmetiku? I ono najvažnije – hoćete li prati kistove češće? 😀
Također, voljela bih znati da li Vas zanima ovakav pokus da ponovim uz konačnu diferencijaciju i kratko objašnjenje za svaki mikroorganizam?

Oglasi

18 thoughts on “Mikrobiologija i Make-up

  1. Odlična zamisao! Iako me ne interesira make-up ova me tema zaintrigirala jer zadireš u područje mikrobiologije. Vrlo je bitno znati kakva se bakterijska/gljivična flora nalazi na proizvodima koje nanosiš na kožu na dnevnoj bazi. Mogao jih reći da su rezultati Tvojeg istraživanja vrlo zanimljivi. Koliformne bakterije i Staphylococcus aureus neće izazvati infekcije na površini kože sve dok je ona intaktna. Odlična zamisao, nadam se da ćeš sljedeći put izdiferencirati ove kolonije koje su porasle na petrijevkama i iskreno me zanima što će izrasti.
    Eto cure, održavajte pribor 🙂

    Liked by 1 person

    1. Hvala ti na komentaru! Dobiti pozitivan komentar od tebe, kao osobe koja se stručno bavi, između ostaloga, i ovim područjem, znači zaista puno! I ja se nadam da ću ponoviti pokus uz konačnu diferencijaciju kolonija!

      Sviđa mi se

  2. Odličan ti je post i mislim da bi svakako trebala napraviti još jedan post o tome. Stvarno je jako bitno često prati kistove kao i rješavati se šminke kojoj je prošao rok trajanja. Nikad ne možemo golim okom vidjeti što na lice nanosima sve dok se, nažalost, nešto ne dogodi da nas natjera da promijenimo navike. Podržavam ovakve postove!

    Liked by 1 person

  3. Odličan post! Upravo sam ga podijelila na FB jer zaslužuje da ga što više cura vidi. Svakako napiši i nastavak sa objašnjenima za nas koji nismo na “ti” sa svim tim mikroorganizmima. 😉

    Sviđa mi se

  4. Odlično
    Odlično
    Inače pazim na higijenu kozmetike, pogotovo kistova..
    Ali dosta često kupujem kozmetiku koja je već korištena… Ne smeta mi to jer ju dezinficiram.. E sad se pitam dali je to dovoljno..,?
    Znači samo par puta pošpricam sa 70%-nim alkoholom.

    Sviđa mi se

    1. Nikad ne možemo biti sto posto sigurni, inače bismo trebali svaki proizvod pojedinačno testirati na ovaj način – ali budimo realni, tko će to raditi? Vjerujem da bi ta “površna” dezinfekcija trebala biti dovoljna, i sama sam nekoliko puta kupila korišteni proizvod, ali to je zaista rijetko, radije uložim više novca u kvalitetan novi proizvod jer pitanje je koliko je to što se kupuje “second hand” uopće staro. Ukoliko ti je koža intaktna ne vjerujem da bi trebala imati problema, no ipak, moj savjet je definitivno – novo.

      Sviđa mi se

  5. Slične pokuse smo i mi radili u školi, profesorica nam se jako trudila podignuti svijest o tome da čepove otvorenih proizvoda naopako okrećemo i stavljamo na površinu te da koristimo špatule za vađenje krema iz posudica i da te špatule obavezno čistimo i dezinficiramo i slične ”sitnice”. I nekih pravila i savjeta se pridržavam već skoro 15 godina. A što se tiče kistova perem ih i dezinficiram iza svakog korištenja, nekad i 2 puta dnevno. Nemam puno kozmetike, ali jako pazim na nju, redovito dezinficiram, pazim na rok, posebno kad su u pitanju maskare. Kozmetiku i dekorativnu i preparativnu, a posebno maskara, ruževe i labela ne dam ni rođenoj mami i sestri da isprobaju. Jednom je prijateljica posudila maskaru da isproba a ja sam završila s gnojnim ječmencom kojeg sam liječila više od mjesec dana. U svakom slučaju koristan post i nadam se da ćeš se ubuduće također posvetiti ovakvim temama.

    Liked by 1 person

    1. Izuzetno mi je drago čuti da si imala tako odličnu profesoricu!
      Bilo bi divno kada bismo se svi pridržavali takvih savjeta, ali iskreno, ni sama neki put nemam vremena (a ni volje) za poneke stvari, kao npr. vađenje kremice uz pomoć “špatule” iako je to vrlo korisna stvar.
      Potrudit ću se posvetiti ovim temama jer mi je zaista lijepo vidjeti da su ljudi zainteresirani, a s obzirom da se ionako bavim i jednim i drugim, a i volim oboje, neće biti teško. 🙂

      Sviđa mi se

  6. Ovo je tak kul! 😀 Baš su flafi ove gljivice xD Šalu na stranu, na ću inače posuđivati kozmetiku ovako mami, sestri, prijateljici, ali maskare i olovke za oči (waterline) nikome ne dam… Još od prije nikome te stvari ne posuđujem jer sve što ide blizu sluznice oka mora biti korišteno samo na meni i to je to… Čak ni kad mi cure ponude da mi posude olovku kažem hvala, ali ne hvala…

    Sviđa mi se

    1. Je, fora je, pogotovo ova prašina haha. 😀
      Mislim, nije sad velika greška posuditi nekome nešto (i sama tu i tamo posudim, ali naravno, “provjerenoj klijenteli” :D). No, najbolje će uvijek biti imati sam svoje.

      Sviđa mi se

Komentiraj

